پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

سوزن كاري در فرش

قاليشويي توحيد در تهران

سوزن كاري در فرش

۶ بازديد

معمولاً فرش بر اثر آبديدگي و تا زدن به مدت چند روز و با قرار گرفتن در محل مرطوب پوسيده مي شود. در اين حالت چنانچه قالي را از عرض و يا طول تا نمايند و كمي فشار بدهند، تارها و پودها پاره شده و صداي شكستگي از آنها شنيده مي شود. بايد دانست كه سوزانكاري بعد از عمل ترميم پارگيها و سوراخهاي بزرگ و كوچك، در اطراف سوراخ انجام مي گيرد كه ذيلاً به طور كامل توضيح دهده مي شود: 

وسايل مورد نياز:
سوزن
نخ چله آماده و تابيده متناسب با قالي بر طبق جدول شماره 1
دمباريك
درفش
موم (براي كشيدن بر روي نخ چله يا به اصطلاح نخ سون كاري)
سوزن كاري در عرض قالي
اگر تارهاي الي پاره شده باشد، به اين نوع پارگي، پارگي عرضي قالي گفته مي شود كه در اين حالت سوزنكاري بايد در عرض قالي انجام گيرد. ممكن است پارگي به صورت يك برش در عرض باشد و يا ممكن است به صورت پوسيده شدن سطحي از قالي در تارها باشد.
سوزن كاري در پارگي به صورت يك برش در عرض

قاليشويي توحيد , قاليشويي در سعادت آباد


قالي را از پشت بر روي زمين پهن مي كنند و زير قسمت سوزن كاري را بطري قرار مي دهند و سوزن حامل نخ را چند رج پايين تر از اولين تار پاره شده وارد قالي نموده و در امتداد تار حركت مي دهند و از چند رج بالاتر از قسمت بريده شده خارج مي كنند و دوباره سوزن را از محل خارج شده داخل قالي كرده و به صورت مورب داخل رج بعدي مي كنند. اين عمل سوزن كشي را رج به رج انجام مي دهند و ورود و خروج سوزن را مطابق شكل شماره 56 كنترل مي كنند. از طرفي اگر قالي از ارزش بالايي برخوردار نباشد، مي توان به جاي رج به رج سوزن كشي، آن را به صورت 2 و يا 3 رج يك بار به حالت هفت و هشت سوزن كشي نمود. بايد توجه داشت كه روش رج به رج محكم تر و بهتر است و حتي در قاليهايي كه پارگيهاي وسيع و كوچك آنها مرمت شده است، بهتر است عرض آنها را با سوزن كاري عرضي، سوزن كشي كرد تا تارها محكم تر باشند.



مطالب مرتبط :
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.