جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

تعريف رفو ودلايل نياز آن

قاليشويي توحيد در تهران

تعريف رفو ودلايل نياز آن

۸ بازديد

قاليشويي شهرك غرب



تعريف رفو و دلايل نياز آن


گر چه در فرهنگ معين "رفو" به معني "دوخت پارگي ها و سوراخها به نوعي كه به سهولت معلوم نشود" آمده و در فرهنگ فارسي عميد نيز رفو، "دوختن پارگي و سوراخ بطوريكه رد آن به آساني معلوم نشود" معني شده است، اما از لحاظ فني و در هنر قاليبافي، تعمير و ترميم استادانه بخش هاي آسيب ديده قالي به گونه اي كه به راحتي قابل تشخيص نباشد را رفوگري مي دانيم.
فرش همواره به دلايل مختلف از جمله فرسايش، مجاورت با مواد شيميايي، ضربه، آتش و ... همواره در معرض آسيب قرار دارد و همين امر باعث شده كار رفو و رفو گري در جهت ترميم استادانه بخش هاي آسيب ديده از اهميت زيادي برخوردار شود. 
همچنين عيوب ديگري حين توليد فرش بوجود مي آيند كه اكثراً حاكي از عدم دقت و يا سهل انگاري در كاربرد و استفاده از مواد اوليه مصرفي غير مرغوب و رعايت نكردن اصول بافت صحيح مي باشد. از جمله عيوب شايع در اين مورد، عيب ابعاد فرش مي باشد. بعد از توليد فرش باز هم امكان بروز آسيب وجود دارد، كه به نحوه نگهداري و استفاده صحيح از فرش برمي گردد. به عنوان مثال جنس فرش خود عاملي ست كه باعث جذب بعضي حشرات آسيب رسان به فرش مي شود. آسيبهايي كه بر فرش وارد مي شوند بر دو نوع مي باشند كه شناسايي آنها اهميت بسياري در رفو و مرمت فرش دارد. اين موارد را آسيب هاي كلي و آسيب هاي جزئي تشكيل مي دهند.

قاليشويي توحيد , قاليشويي در شهرك غرب 


آسيب هاي كلي اكثراً نيازمند صرف وقت و هزينه بسياري هستند وممكن است در مواردي از برطرف كردن اين گونه عيوب صرف نظر كنند، كه بيشتر در مورد فرشهايي صادق است كه از ارزش هنري و قدمت كمتري بهره مند هستند.
معمولاً رفوگران آسيب هايي را جزئي مي نامند كه نيازمند ترميم و تعويض تمام عناصر اصلي و شالوده فرش نباشد، در برخي موارد ممكن است اصلاح و ترميم يك آسيب جزئي وقت و دقت بيشتري نسبت به يك رفوي كامل را طلب كند، اما در كل هزينه و مواد كمتري راصرف ميكند.



مطالب مرتبط :
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.