پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

سوزن كاري در فرش بخش دوم

قاليشويي توحيد در تهران

سوزن كاري در فرش بخش دوم

۸ بازديد
طريقه سوزن كاري در پوسيدگي سطح وسيعي از قالي در طول
ابتدا قالي را از پشت بر روي زمين پهن نموده و زير قسمت سوزن كاري بطري قرار مي دهند و سوزن حامل نخ را كه ته آن گره خورده را چندين رج عقب تر از قسمت پوسيده شده نموده و در امتداد پود حركت مي دهند و چندين رج جلوتر از پود پوسيده سوزن را خارج كنند. در اين جا نيز مي توان دو عملي كه در سوزن كاري عرضي، سطح وسيعي از پوسيدگي قالي گفته شد، در سوزن كاري طولي نيز انجام مي دهند. البته به جاي حركت دادن در تار، سوزن كاري در پود قالي صورت مي گيرد.
·        چند نكته
در مورد بعضي از فرشهاي ريز باف، به جهت اينكه قسمت سوزن خورده ضخيم نشود، هنگام سوزن زدن، چله هاي داخل هر رج را قطع نموده و از داخل كار بيرون مي آورند و سپس سوزن كاري را انجام مي دهند.
شايان ذكر است كه در بعضي موارد در خصوص نخ سوزن كشي، به جاي ابريشم و يا نخ چله پنبه از خ قرقره استفاده مي كنند كه اين كار اصلاً درست نيست؛ زيرا نخ قرقره داراي مواد پلاستيكي پلي استر است و باعث جمع شدگي قالي ميشود. 
اگر سوزن كاري طولي و عرضي براي جفت نمودن قسمت مرمتي پارگي وسيع و كوچك قالي صورت مي گيرد، بهتر است كه علاوه بر عبور سوزن در امتداد تار، بار ديگر سوزن را به صورت رج به رج، در گوشت قالي عبور داد تا عمل جفت شدن كاملاً صورت بگيرد. 

قاليشويي توحيد , قاليشويي در ستارخان

هنگام سوزن كشي – چه در طول و چه در عرض – بايد چله هاي پاره و يا پودهاي پاره را از داخل به صورت لب به لب و كنار هم، به هم نزديك كرده و وصل نمود. 
پس از عمل سوزن كاري، تمام قسمت وسزن كاري شده را، بخصوص در سوزن كشي قسمت مرمتي پارگيهاي وسيع و كوچك، با چكشي بر روي آن قسمت مي كوبند تا در آن جمع شدگي وجود نداشته باشد و پس از اين عمل، پارچه اي روي آن قسمت قرار داده و اتوي سنگيني روي آن مي كشند. 
چنانچه ترك خوردگي (پارگي) در چند قسمت از قايل وجود داشته باشد، بهتر است ابتدا به جز آن ترك خوردگي را كه اول سوزن كاري مي شود، بقيه ترك خورديگها را با سوزن  و نخ چله يا پوك يا نخ دو گره، به صورت زيگزاگ دوخته شود تا آن قسمتها آسيب نبينند.
 
استفاده از سوزن كاري در پوسيدگي فرش-آبديدگي و تا زدن فرش-تار و پود فرش-فرشهاي ريز باف-مرمت فرش-مرمت قالي-تعميرات  فرش-ريشه بافي فرش-
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.