جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

سوف بافي فرش

قاليشويي توحيد در تهران

سوف بافي فرش

۷ بازديد

سوف بافي 
بعد از آن كه گليم بافي بر روي ريشه انجام شد، سر آن را زنجيره زده و مي توان قالي را از كارگاه باز و بر روي زمين پهن كرد. پس از آن مي توان دو سوزن شيرازه را با دو خامه رنگي نخ كرده و سوف را يا در بالا و يا در وسط و يا در پايين گليم باف انجام مي دهند. وسايل مورد نياز عبارتند از: 
دو سوزن
 دو شيرازه
 دو خامه رنگي 
همان طور كه گفته شد سوزنهاي شيرازه را با خامه هاي رنگي نخ مي كنند و يكي از دو سوزن را از اولين رج گليم باف سمت چپ يا سمت راست وارد كرده و سوزن ديگر را از زير گليم باف از همان محلي كه سوزن اول از زير خارج شده است، داخل مي كنيم و دو ريشه جلوتر از سوزنهايي كه از روي گليم درآمده وارد گليم ساخته و سوزني كه از زير گليم درآمده از همان محل سوزن اول اين سوزن را داخل مي سازند. اين حالت يك در ميان به صورت بخيه تا انتها ادامه مي يابد.لازم است، نخهاي متضاد رنگي باشند تا جلوه بيشتري داشته باشند. 
 ريشه دوزي به صورت گليم آماده: اين نوع گليم به صورت متري و آماده در بازار به فروش مي رسد؛ اما در بعضي موارد امكان دسترسي به آن نيست. به اين سبب، شيوه تهيه اين نوع گليم تشريح مي شود. از گليم آماده براي سرعت عمل و سهولت در ريشه دواني استفاده مي گردد. وسايل تهيه گليم آماده عبارتند از: 1- چكش 2- تعدادي ميخ 3- نخ چله متناسب با رجشمار قالي . شيوه آماده سازي گليم به اين صورت است كه هشت عدد ميخ را 4 تا 4 تا رو به روي هم با فاصله اي به اندازه عرض قالي يا اندكي بيشتر با چكش بر روي زمين تعبيه و مي كوبند. سپس، نخ چله را به اولين ميخ 4 تا بالايي و اولين ميخ 4 تاي پاييني گره زده و چله را به دور اولين ميخ روبه رويي مي گردانند و از همان جا چله را در راستاي چله اول حركت داده و به دور ميخ دوم مي چرخانند .اين عمل را تا ميخ چهارم ادامه داده و به سر ميخ 4 گره مي زنند. سپس، روبه روي اين تارهاي دوانيده شده با فاصله اي كه قرار است به بلندي طول ريشه باشد، از سمت چپ در راستاي 4 ميخ سمت چپ ميخي تعبيه كرده و سر چله را به اين ميخ وصل و آن را به صورت موازي تا نزديك تارها مي آورند. سپس آن را يك در ميان از لا به لاي تارها عبور داده، وقتي كه به آخرين شد، عكس رد كردن تار در رديف اول يك در ميان داده و دوباره دور ميخ اول چرخانده و اين كار تا پايان ادامه داده مي شود. لازم به يادآوري است كه، اگر رجشمار قالي در 7 سانتيمتر تعيين شده باشد، بايد تعداد تارها را در 7 سانتيمتر تنيده و بر مبناي رجشمار قالي چله را دواند. به فرض، اگر قالي 30 رج باشد، 60 تار زير و رو در 7 سانتيمترتنيده شده و بيشتر يا كم تر از اين تعداد نباشد. اگر تارهاي قالي در 5/6 سانتيمتر كشيده شده است، چله هاي اين گليم نيز در اين محدوده بايد تنيده شود. 

قاليشويي توحيد , قاليشويي در ستارخان 

طريقه اتصال گليم آماده: بعد از تهيه گليم آن را از ميخها جدا و بعد سوزن را مطابق رجشمار قالي با نخ چله كاشان نخ و به صورت حروف S  و Z مي تابانند. سپس، سوزن را در داخل رديف گره هاي قالي و چند رج پايين تر وارد ساخته و در امتداد تار حركت داده و از لبه قالي خارج مي كنند. در ادامه، گليم آماده را در لبه قالي گذاشته، نخ سوزن شده را به دور اولين لبه گليم آماده پيچيده و به داخل رج كناري فرستاده مي شود و كار مطابق شكل 16 ادامه مي يابد.

نوع دوم سوف در قالي : وسايل مورد نياز2 رشته نخ با رنگهاي گوناگون و چاقوي بافت است.همان طور كه قالي به كارگاه نصب است مي توان دو رشته نخ با رنگهاي متفاوت انتخاب كرد و يكي از اين دو رشته نخ رنگي را از لابه لاي دسته هاي 3 تايي تار با كمك قلاب بافت حركت داده و نخ ديگر رنگي را يكي در ميان به فاصله 3 تار 3 تار عكس رد شدن رشته قبلي، رد كرد، بهتر است، بعد از اين كار سر ريشه را زنجيره زده و بعد دو گره زده شود و نخهاي رنگي از تارها بيرون بيايد (شكل شماره 17). لازم به يادآوري است كه اين نوع سوف را دندان موشي يا زنجيره دو رنگ نيز مي گويند. 

 

 

مطالب مرتبط :
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.