پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳

آشنايي با ابزار و وسايل رفوگري بخش 2

قاليشويي توحيد در تهران

آشنايي با ابزار و وسايل رفوگري بخش 2

۸ بازديد


آشنايي با ابزار و وسايل رفوگري - بخش دوم
چاقو و چنگال (تصوير 4) : نام عاميانه ي اين وسيله «چنگال» مي باشد. اين وسيله نيز مانند كارد بي نوك دگرگون شده چاقوي بافت مي باشد و قسمت تيز آن در اينجا كند و نابرنده مي باشد. اين وسيله كاربرد بيشتري در رفوگري دارد، و مدت زمان بيشتري در دست رفوگر قرار دارد. كاربرد اين وسيله در عمليات ده كاري و بيرون كشيدن تارها و تيره هاي پاره پوسيده و نيز شكافتن گره هاي غلط بافته شده مي باشند. 
چاقوي بافت (تصوير 5) : وسيله آشناي هر قالي باف بوده و مرغوبترين نوع آن براي رفو، چاقويي است كه فاصله بين قسمت چاقو و تيز آن با قلاب نوك آن درازتر باشد، و در بافت گره هاي رفو و گذراندن القاج كلفت و نازك استفاده مي شود. 
سوزن: سوزن مورد استفاده در رفوگري از جهت قطر داراي انوع و نمره هاي مختلف است، سوزن رفوگري از لحاظ جنس محكمتر و مقاوم تر از سوزن هاي معمولي بوده و خاصيت فلزي دارد و شكننده نمي باشد. كاربرد سوزن در تونه كشي و پود كشي و كوبلن زني و شيرازه زني مي باشد، و بايستي سوزن رفوگري ظريف و نازك تر بوده، سوراخ انتهاي آن دراز و بيضي شكل باشد، ته گرد و دايره مانند كار گذراندن نخ را آسان مي كند، ولي در جايگزين كردن تارهاي نو، انسجام و نظم گره ها را به هم مي زند. 

قاليشويي توحيد , قاليشويي در صادقيه 


دستگاه چوبي يا دار رفوگري (چار چوب): يكي از وسايل اصلي و مهم رفوگري است و در اصل وظيفه دار قالي را به عهده دارد، و از اندازه كوچك 3030 سانتي متر تا اندازه بزرگ براي سربافي به اندازه 3 تا 4 متر و عرض 70 سانتي متر يا بيشتر به كار مي رود. لازم به ذكر است كه اين چارچوبها در ابعاد كوچك جهت رفو به كار مي رود اما ابعاد بزرگتر آن در دفه كاري كاربرد دارد، چارچوب هاي مخصوص دفه كاري هر چه ضخيم تر باشد مرغوبتر و عمر بيشتري خواهد داشت، و براي ساخت اين وسيله از چوب هاي نرم استفاده مي شود، تا كوبيدن و كشيدن آن آسانتر باشد.
قاشين gashin (تصوير 6): وسيله اي كه بعد از بافت قسمت آسيب ديده از آن استفاده مي شود تا در هم رفتگي پرزها را باز كند، ابزاري است فلزي و با دندانه هاي درشت در لبه آن، شكل اره اي آن نيز وجود دارد. 

كيله برس قالي (تصوير 7): ابزاري است مانند برس سيمي ولي ظريف تر از آن كه با سوزن هاي ريز و كوتاه، در حدود نيم سانتي متر كه به صورت نواري به عرض سه تا پنج سانتي متر و طول 10 تا 12 سانتي متر مشخص مي شود و با كشيدن روي قسمتهاي پرداخت شده پرزها را مرتب كرده، اضافه را بيرون مي آورند.



مطالب مرتبط :
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.